Scoala de Bani pe Roti si prima mea economie

Pusculita a fost o jucarie extrem de importanta in copilaria mea. M-a ajutat sa apreciez valoarea banului, m-a motivat sa economisesc, sa muncesc pentru a aduna mai multi si a rezolvat anumite probleme de comportament, cum au fost crizele de nervi din magazine.

Inca de la varsta de 7-8 ani,  parintii mi-au vorbit despre bani, mi-au explicat cum se folosesc, ce rol au si de ce avem nevoie de ei.
Primul lucru care l-au facut in acest demers educational a fost sa-mi dea o pusculita si sa ma incurajeze sa adun bani in ea. Astfel am devenit mai responsabila, am cautat sa adun, nu sa risipesc banii. Un efect sa vazut in magazine, am preferat sa-mi pun banii la pusculita decat sa-i dau pe vreo jucarie.
Aveam o pusculita transparenta, astfel imi vedeam economia, iar cand se inmulteau, aveam un sentiment de implinire.
Imi umpleam destul de greu pusculita (mai mult cu maruntis), de la bunici din pensia lor, de la parinti „bani de buzunar” si mai castigam singura cand mergeam la colindat. In vacante mergeam la bunici si vindeam fructe, (mere, prune, pere, cirese etc.) si legume. Le culegeam cu bunica din gradina si ieseam in fata portii cu o masuta si un scaunel si le vindeam (banii acestia erau ai mei).
Ce am facut cu primii bani economisiti? Am cumparat un frumos cadou bunicii mele.
Imi aduc prea bine aminte ce am facut cu banii economisiti. Pe atunci locuiam in Gherla, oras foarte aproape de manastirea Nicula. Aproape in fiecare duminica mergeam cu mama la manastire la slujba.
Se apropia ziua de nastere a bunicii mele. Astfel, intr-o duminica, dupa slujba am cumparat o frumoasa icoana pictata manual, pe scoarta de copac, icoana care i-am dat-o cadou bunicii mele de ziua ei de nastere. A fost un dar care a emotionat-o, pozitiv pe buni.
Bunicile sunt cele care apreciaza si pastreaza cu sfintenie orice cadou venit din partea nepotilor.
Pornind de la aceasta idee, de a invata cum circula banii in lumea aceasta, cum sa faci economii, cum sa gestionezi un buget si cum sa-i folosesti util, BCR a demarat un proiect national intitulat „Scoala de Bani pe Roti”, un proiect care aduce in prim plan educaţia financiara pentru copiii cu varsta intre 7 şi 14 ani.

„Scoala de Bani pe Roti” este un proiect prin care se organizeaza ateliere interactive de educatie financiara, intr-un camion special amenajat pentru a fi atat loc de joaca, cat si sala de curs, intitulat „Camionul FLiP”, acolo unde copiii au ocazia sa treaca prin diferite etape de intelegere si constientizare a modului in care se folosesc banii in economie. Astfel, timp de o ora si jumatate, grupuri de cate 15 elevi sunt ghidati de catre traineri specializati intr-o calatorie ce are drept scop familiarizarea celor mici cu notiunile financiare de baza.

Prin acest program Scoala de Bani pe Roti foloseste invatarea experientiala si jocuri special create de specialisti de la Universitatea din Viena pentru a-i ajuta pe cei mici sa acumuleze intr-un timp foarte scurt cunostinte pe care le pot folosi toata viata.

La invitatia BCR, Psihotrop a creat si imnul FLiP (video mai sus), care a fost cantat in premiera in cadrul caravanei FLiP din Cluj-Napoca, pe 7 iunie, prilej cu care Psihotrop si Scoala de Bani au lansat si o noua provocare, intitulata sugestiv „FLiP your Story”. Inscriete in Concursul FLiP your story, raspunde la provocarea  FLiP you story: Tu ceai facut cu primii bani economisiti? Poti castiga prin tragere la sorti o bicicleta Pegas. Inscrierile se pot face pana pe 29 iunie.

Proiectul Scoala de bani pe Roti este o aventura din 5 etape.

  1. Explorarea, In prima etapa a traseului, copiii isi pun haine de Exploratori sau de Detectivi si intra in Configurator, un spatiu virtual unde incep sa inteleaga importanta planificarii bugetului personal. Astfel vor intelege cum este cheltuit bugetul mediu in Romania.
  2. Joaca. In etapa a doua, participantii verifica, practic, daca ce au descoperit este corect. Astfel, intr-un joc plin de culori si dinamism, ajutati de carpete colorate, copiii invata si inteleg termeni pe care ii vor intalni in vietile lor financiare si vor realiza ca deciziile financiare au, de obicei, un caracter indelungat, motiv pentru care trebuie sa fie foarte atenti.
  3. Seif-ul. In etapa a treia, calatoria in lumea banilor continua, cand copiii vor descoperi ce este SEIF-ul. Aici vor discuta despre valoarea unui obiect si constientizarea faptului ca fiecare are o intelegere diferita asupra valorii unui obiect. Decizia este foarte personala si uneori se bazeaza chiar pe instinct.
  4. Forumul. Dupa discutii si dezbateri despre buget, valoarea banilor si a obiectelor, copiii sunt pregatiti sa intre in Forumul Opiniilor, ocazia perfecta pentru a intelege ca este esential sa evaluam toate argumentele disponibile daca dorim sa luam decizii corecte in viata.
  5. Globalizarea. In ultima etapa, cea de-a cincea, copiii mai au o singura oprire: Globalizarea. Acum este momentul ca participantii sa inteleaga ca aproape toate procesele economice si politice sunt conectate pe prin plan global. Cele mai multe dintre alegerile facute de oameni vor influenta multi alti oameni. Este ultimul pas pe care exploratorii si detectivii il fac in lumea banilor, iar la finalul celor 5 etape sunt pregatiti sa infrunte lumea reala si sa ia decizii financiare mai bune, cand va fi cazul.

Be the first to comment on "Scoala de Bani pe Roti si prima mea economie"

Leave a comment

get a free newsletter

71bc5f0f78a50c9fbcc83a5e2219ff5f-us16